Wednesday, May 20, 2009

Syukur, bersyukur..Alhamdulillah

Artikel ini kakakku Teratai76 taip satu persatu dr buku Dr HM Tuah Membina Personaliti terbilang. Ayatnya cukup bagus sekali pd pdgnku

SIAPA KITA UNTUK "MEMAKSA" TUHAN

Bila kita mengangkat tangan berdoa, kita mahu doa kita dikabulkan. Tidak boleh tidak, kita mahu ALLAH kabulkan permintaan kita itu. Kita bertindak seolah-olah kita tahu apa yang kita minta itu baik untuk kita.

Bila kita kerap berdoa dan tidak nampak tanda-tanda doa itu akan kabul, kita resah, kita gelisah. Apabila nyata doa kita tidak menjadi sebagaimana yang kita harap-harapkan kita rasa seolah-olah ALLAH sengaja hendak menghukum kita. Kita merasakan ALLAH sengaja tidak mahu mengabulkan doa kita dan lebih mahu melihat kita menderita digelut masalah.

Kita selalu berdoa dan selalu doa kita berbau paksaan agar ALLAH mengabulkannya. Semakin bersungguh kita berdoa semakin bulat kemahuan kita supaya ALLAH kabulkan permintaan kita itu. Bagi kita, tidak ada sebab ALLAH tidak mengabulkannya sedangkan kita sudah berusaha bersungguh-sungguh, sedangkan itulah penentu pada berjaya atau tidaknya kita dalam satu-satu usaha.



Apabila doa kita dikabulkan benar seperti apa yang kita minta, kita merasakan ALLAH amat sayang kepada kita tetapi andainya apa yang terjadi jauh menyimpang daripada doa yang selalu kita panjatkan, kita menjadi begitu kecewa dengan ALLAH.

Memang kita disuruh berdoa di samping usaha yang tuntas dan yakin doa itu akan dikabulkan, tetapi kia tidak pernah tahu apakah sesuatu itu lebih baik untuk kita. Semua yang kita lihat baik dan menguntungkan belum tentu baik di 'mata' ALLAH. Bukan semua yang kita sangkakan baik untuk kita, benar-benar baik untuk kita, adakalanya di situlah punca masalah kita.


Cuba renungkan kisah di bawah:

Kisah ini dikatakan berlaku di sebuah desa di Jawa Tengah. Di situ ada seorang perempuan tua yang sangat kuat beribadah. Dia rajin menunaikan sembahyang-sembahyang sunat dan bangun malam bertahajjud, berdoa seta bermunajat kepada Allah SWT. Kerjanya setiap hari ialah membuat tempe dan kemudian menjualnya di sebuah pasar.

Pada suatu hari selepas solat Subuh dia bersiap sedia dengan tempenya untuk dibawa ke pasar. Sebelum bertolak dia membuka salah satu daripada bungkusan tempenya untuk melihat samada tempenya itu sudah masak atau belum. Memang begitulah yang dilakukannya setiap hari. Kebiasaannya tempe telah masak sebelum bertolak.

Tetapi, alangkah terkejutnya dia apabila mendapati tempenya belum masak lagi. Diperiksanya beberapa bungkusan yang lain. Nyatalah memang kesemuanya belum masak. Dia pun bertawakal meneruskan pemergian ke pasar sambil berdoa kepada ALLAH dengan harapan apabila sampai di pasar kesemua tempenya akan masak.

Apabila sampai di pasar dia membentangkan barangan tempenya dan membuka salah satu bungkusan untuk melihat sama ia telah masak ataupun belum. Alangkah dukacitanya dia apabila mendapati tempe-tempenya masih seperti tadi.

Dia pun berdoa kepada ALLAH agar tempe-tempe itu masak sebelum ada pelanggan yang datang membeli. Sambil menunggu-nunggu dia berdoa dan terus berdoa.

Tidak lama kemudian, datanglah seorang pelanggan wanita memilih tempe yang dijualnya itu. Berdebar-debar dada wanita tua itu, khuatir kalau-kalau tempenya belum masak. Namun dia yakin ALLAH tidak akan menghampakannya pada kali ini. Tetapi sebaik sahaja dibuka, didapati tempe itu masih belum masak lagi. Alangkah sedihnya dia.

Pelanggan itu tiba-tiba berkata, "Alhamdulillah, sudah puas saya mencari merata-rata tempat, baru sekarang ini saya terjumpa."

Perempuan tua itu berasa hairan dan bertanya apa maksud kata-katanya.

"Saya sebenarnya sedang mencari kalau-kalau ada orang yang menjual tempe separuh masak untuk dikirimkan kepada anak saya yang sekarang sedang belajar di luar negara. Saya perlu tempe separuh masak supaya apabila sampai tempe-tempe ini kepada anak saya, ia cukup-cukup masaknya. Sedangkan kalau saya mengirim yang telah masak, mungkin tempe-tempe itu sudah berulat apabila sampai ke tangannya kelak."

Maka dibelilah kesemua tempe separuh masak wanita tua itu. Dalam melayani permintaan pelanggan berkenaan, wanita tua itu tidak sudah-sudah mengucap syukur terhadap ALLAH kerana memakbulkan doanya.


TIPS MENJADI INSAN BERSYUKUR

1. Hidup seadanya tetapi tidak berhenti berusaha untuk mengubah nasib.

2. Iringi usaha dengan doa dan usah peduli dengan kemakbulannya. Jika tidak terkabul itu baik jika
terkabul juga juga baik. Anggap semuanya dalam pengetahuan ALLAH dan ALLAH lebih tahu mana
yang lebih baik untuk hamba-NYA.

3. Bertawakal dan terima semua keputusan dengan redha, tenang dan sabar....




No comments: