Friday, April 15, 2011

Terharu..

semalam ai amik cuti half day
menemankan ayah..
my giliran utk hantar ayah gi fisioterapi..
sambil2 tu belajar cmne nak wat fisioterapi nih
balik rumah leh praktis..lagi cepat ayah pulih..kan kan kan

smlm sambil2 arahkan angkat kaki pelan2
tarik kaki pelan2..kedengaran la ayah agak manja
aku rasa yg paling bising dalam bilik rehabilitation tuh kami berdua la
siap dgn gelak2 lagi..

and then tetiba ada sorang pakcik menegur ayah..
bertanya adakah daku nurse di situ...ayah kata "this is my daughter, datang buat fisioterapi with me, balik nanti dia boleh buat lagi"
aku tersenyum je..kemudian ayah bangkit utk wat aktiviti stretching..
tetiba pakcik tu berckp dgn daku
"I think your relationship with your father is really close,"
wah pakcik tu spekang you, i pon balas (ceh cam berpantun)
"Not only me pakcik, all in our family is like that,"
aku tgk pakcik tu..matanya cam bergenang..suaranya ada nada sebak..
"Anak saya doktor, sekalipon dia x pernah jenguk saya,"
"Isteri pakcik?" tanyaku pantas..
Pakcik tu senyum kat aku, "dia pegi bercuti," lemah je suaranya..
wah pelik sungguh..anak doktor..bapa sendrik x jenguk..kata merawat pesakit kan
lebih hebat isterinya..siap pegi melancong lagik
Aku terdiam..tatau nak jawab apa dah..takut salah kata..

Pakcik tu sambung lagi "When i look at you with your father, saya rasa marah..bukan saya marahkan awak, saya marah pada anak saya, kenapa dia tak jaga saya macam awak jaga ayah awak?"

oh terharu sungguh rasa hati..kemudian nurse datang bawa dia pi stretching session..ai pon pelan2 pi mengadap ayahanda..siyesly bergenang airmata den. Ai pikir baik2, biar kita tak kaya..asal kaya budi bahasa..biarpon kita x senang lenang..at least kita jaga ahli kelurga kita walau susah ataupon senang..

No comments: