Monday, October 26, 2009

Hujan..



Perasan tak? Seminggu dua nih, asal petang je hujan
Hujan je waktu petang

Masa tu yg driving car di Kuala Lumpur mengeluh "Aiii hujan lagi.."
terbayang kesesakan lalu lintas yang akan menjelma
Di Kuala Lumpur ni, hujan rintik pon akan menyebabkan jem teruk sangat-sangat

aku pon salah seorang daripada yg mengeluh bila hujan turun (dolu laaa..skrg ni aku menerima je, hujan kan rahmat dari Allah, ini kata somi den)


Teringat zaman bekerja di Mont Kiara dulu kalau hujan,
sahih aku balik jam 7 atau 8 malam baru keluar dari office.
Apa guna meredah kesesakan sambil mendongkol rasa tak puas hati apabila sangkut dalam kesesakan bukan?
Baik kita lepak di office, kacau kerja bos, minum teh di kedai mamak, solat maghrib baru bersiap pulang.
Tenang je rasa bukan?


Remember banjir besar di KL tahun 2001/2002?
memang aku dapat call dari my uncle yg bekerja di Kl city.
Katanya Kl banjir besar. Aku keluar opis jam 8 malam.
Masih jem teruk giler. Panas hati pon ada.
tetiba radio berputar lagu kegemaran. kepala terangguk-angguk mengikut rentak muzik.
Pandang ke sisi, ada satu kereta mamat-mamat ensem (?) memandang ke arahku sambil tersenyum (aiseh...hilang comey)
ah pedulikan la..bukan dia kenal aku pon.
Dari aku menyumpah memaki baik aku tenangkan fikiran dan berseronok bukan?


Sekarang KL hujan lagi..i love the feeling.
Aku suka melihat rintik hujan turun.
Aku suka mendengar bunyi hujan jatuh atas bumbung.
Aku suka melihat titisan hujan yang turun dari bumbung rumah.
Cuba duduk di dalam bilik, padamkan lampu dan dengar bunyi hujan yg turun.
Tenang bukan?

I love the feelin' of rain


Mungkin ada antara kita yang tidak suka hujan.
Tapi kita tak tahu, ada orang lain yang sangat bersyukur bila hujan turun. Mungkin hujan la punca mereka untuk mendapat bekalan air. Mungkin di KL mungkin di mana-mana.

Aku suka hujan, suka membiarkan diri aku di basahi oleh hujan. bermain dengan lopak air.
Payung ada di tangan tapi aku dah kebasahan dalam hujan. Kenapa? sebab payung tidak di atas kepala tetapi di sisiku.
Cik abang bising dia melihat aku bermain hujan.
"hah men ujan, demam kang," katanya.
Aku cuma sengih dan terus bermain hujan. Seronok bukan berkelakuan macam kanak-kanak kecil yang galak bermain hujan?
Sesekali berperangai childish takde salahnya..kan?



Yang paling ku suka, hujan, berpayung berdua dengan si dia.. awww..romantis nya..




p/s: aku suka bermain hujan jika takde kilat sabung menyabung. Aku takutkan petir dan kilat

No comments: