Tuesday, October 13, 2009

Antara yang ku kagumi


Ramai orang dalam dunia aku kagumi
Ramai di antara mereka aku anggap mereka sebagai guru aku
Trust me you can be someone's teacher sama ada kamu sedar atau tidak
My mum is my teacher, my aunt is my teacher, my friends also is my teacher
Setiap seorang mengajar aku sesuatu tentang hidup

Semalam, kebosanan di rumah sementelah cik abang masih tidak pulang dari masjid. Katanya ada perbincangan. Aku menonton tv. Tukar-tukar channel sampai lah ke E! Channel (nota: terkadang channel ini agak extereme skit, so parents tolong pantau anak-anak anda bila tgk channle ini ye). Ada dokumentari. (yes entertainment channle ada dokumentari ok, its more to biography ttg artis, sape lagi kaya, sapa paling tak chantek feseynnya. Yeah byk mengarut punya channel). Tajuk: True Hollywood Story: Oprah Winfrey. Sape suka tonton Oprah Winfrey Show angkat pc!! (me: angkat keyboard, monitor plus printer!!)

This lady, aku memang admire. She got something.
Latar belakang hidupnya yang tak cantik, dirogol when she was 9, until 15 years old dia jadi gadis agak sosial sehingga get pregnant. Unfortunately her baby tak dapat diselamatkan.
Kemudian dia diletakkan bawah jagaan ayahnya yang bekas tentera. There dia menjadi lebih berdisiplin.
She got that aura, aura yang boleh buat orang terpesona dengan kata-katanya. Luckily she used her talent for good. Oh teringat satu ketika dia di 'shifted'kan daripada pembaca berita utama kepada mengacarakan rancangan biasa kerana: Rambutnya yang kembang, Hidungnya yg pesek, Matanya, Kulitnya yg gelap (gosh..kesian dia). Sampaikan eksekutip kat sana minta dia buat pembedahan plastik supaya dia ubah diri dia menjadi lebih acceptable pd pandangan org lain. Ada dia berubah? Non ado!! Dia wat juga talk show itu dgn rambut kembangnya itu. Masa tu mana ada African-American woman yang hostkan talk show. Masa tu market itu dikuasai oleh lelaki!!

Dia bangkit, acarakan rancangan talk show itu. End up dia beli pemilikan saham utk rancangan talk show tersebut. Gosh..this lady memang hebat. Now dah ada channel sendrik, yayasan sendrik, siap buka sekolah di afrika selatan sinun.

Ye aku tahu, itu dia. Oprah, kaya boleh la wat apa sahaja. Hello, yang aku nampak semangat dia. kekuatan dia. Usahanya untuk berjaya. Menukar kelemahan menjadi kekuatan dirinya. La ni makcik ni dah jadi billionaire. Siyesly aku rasa para eksekutip yg suruh dia buat plastic surgery untuk ubah wajah dia jadi lebih menawan satu ketika dahulu la ni mahu menghentak kepalanya ke dinding 40 ribu kali. Dia sudah berjaya sekarang. Thanks to you yang tukarkan dia dr pembaca berita kepada mengacara talk show. Now dia jadi billionaire you.

1 comment:

Shemmi said...

aku kagumi ibu ku

kerana sifatnya yg sgt pemaaf!