Tuesday, January 13, 2009

Dalam hati..

Sana sini org berbicara tentang saudara ku nun jauh di Gaza sana
setiap kali melihat atau mendengar..sungguh aku rasa ngilu..
mahu saja aku tikam mereka yg membuat onar pada saudaraku di Palestine sana
maafkan daku saudaraku..aku hanya mampu mengetap bibir..bibir memaki..hati tak putus-putus mendoakan kesejahteraan kalian..

sesungguhnya..anak-anak bangsa kalian lebih berani dlm menempuh hidup berbanding anak bangsaku di negara ini, yg kenal bentuk senjata melalui kaca televisyen mahupon mainan PS2 mereka...

Tapi, anak-anak Palestine di sana lebih hebat..berani melawan senjata yg memuntahkan beribu peluru yg pasti akan meragut nyawa mereka. Senjata mereka?
batu-batu..dilontar pd anjing-anjing Zionis keparat itu..(sebak tahan menangis)
kalian lebih berani..kalian lebih tabah..kalian lebih kuat..(ye aku akui aku penakut)

Tatkala..anak-anak bangsaku sibuk menggilai segala macam rancangan realiti hiburan
kalian berhadapan dengan realiti kehidupan..mempertahankan agama..tanah air dan keluargamu..

Namun sungguh aku tidak faham..kenapa jiran kalian membisu?..kamu seagama..peduli apa aku dengan syiah dan sunnah..aku tidak mahu tahu itu. Paling penting agamamu Islam. Kenapa jiran kamu paling hampir enggan membuka pintu sempadannya utk membenarkan bantuan kemanusiaan masuk ke tempat mu? Tergamaknya mereka..melihat jiran sendiri disembelih dan mereka hanya memeluk tubuh..

Mana dia pemimpin dunia Arab yg kaya raya itu? Yg mampu membina dan menghias tandasnya bersalut dengan emas..alangkah baiknya jika wang itu disalurkan utk membantu saudara seagama mereka yg dalam kesusahan yg kebuluran mati kerana tak cukup makan. Perlu apa bersidang saban hari..bermesyuarat tak henti-henti padahal kalian di bumi Gaza saban hari bermandi darah?

Ye..aku akui Israel memang kejam..Zionist memang kejam..
Tapi pada hematku yg paling kejam adalah jiranmu yg seagama denganku dan kamu
Kerna membiarkan kalian disembelih di tanah air sendiri..
Akan ku tuntut..akan ku tanya pada setiap pemimpin dunia Arab satu hari nanti..
Kenapa mereka tergamak membiarkan kalian disembelih saban hari..
Mungkin aku tak akan dapat bertanya di alam ini..tapi akan ku tuntut di alam 'sana '
Setiap titik darah kalian akan ku tuntut..akan ku tanya..

Ini janji aku..ini janji saudaramu..

(nota penulis: maaf tiada gambar..jiwa sakit melihat saudaraku jadi begitu. Mamat (Kaduk) bertanya..adakah aku izinkan jika dia mahu ke sana? Aku benarkan tapi aku mahukan dia tinggalkan kenangan buatku di sini.)

1 comment:

Shemmi said...

jujurnya aku juga mau pergi ke sana sbg sukarelawan..
tp gimana ya?

oh..aku hanya sekadar bercakap aja..