Friday, January 23, 2009

Alkisah...

Truutt..trutt..bunyi interkom. Pantas ku angkat..oo Merpati calling
"Hai bukan main baik lagi ko dgn si Merak, pelik lak aku" Merpati berbahasa
"Kenapa ye" balasku..sambil cuba mengingat..apa yg telah ku buat
"Tahu lah kamu telah mendapat hadiah dr si Merak itu, tetiba kau mellow semacam lak dgn dia"
"Pulak..niatku cuma satu..dia x mengganggu tugas si Zebra..you know kan..i nak Zebra kejar Sang Raja Rimba tu secepat mungkin..nnti dia serang aku pula" balasku
Merpati ketawa...
Hmm..dia diam..aku terdiam

Apa masalahnya kalau aku berbaik dgn rakan sekerja..manusia..
Ye benar..si Merak di 'sisihkan' di kalangan rakan-rakanku si Merpati, kenari dan Murai..
kerna apa ye..sbb dia Merak..
Tapi aku membantu Merak kerana dia tak berbuat salah padaku
Kenapa aku harus libatkan diri dalam pertelingkahan antara mereka..
Masalah di tempat kerja..salah faham
daripada apa yg ku dengar mmg apa yg Merak lakukan pada si Kenari adalah salah. Maka sememangnya harus Kenari menghukum si Merak..lantas sang Merpati dan Murai juga turut serta menyisihkan dirinya..
Simpati juga daku pd si Merak..ke hulu ke hilir mencari sahabat..
Tapi Merak ini sedarnya cuma seketika..lenkali dia buat lagi..dulu dia bertelingkah dengan si Murai..kisahnya apa pon aku tak tahu
Merpati, Kenari dan Murai sahabat baikku..aku lebih rapat dengan si Merpati..Kenari dan Murai..aku mesra tapi aku tak tahu byk mengenai mereka

Ok berbalik pd apa yg ku tolong si Merak..
Aku meminta si Zebra menghantar dokumen kepada Sang Raja Rimba
ku dapati si Merak cuba melengahkan tugasan si Zebra
Lantas kuambil jalan mudah..ku dahulukan apa yg aku ada dan serahkan pd si Merak utk dititipkan pd si Zebra

Oh si Zebra dtg mengetuk tingkap ku..
mengkhabarkan bahawa dari tanah seberang di sebelah sana
membuat aduan bahawa di sini lambat bekerja..huh?
aduhai..haruskah ku bakar hutan sana?
dari mana yg lambatnya
padahal segala kerja ku sudahkan utk tanah seberang sana dahulu

Tenanglah hati..
Tentang merak..Sang Raja Rimba tanah seberang
Segala unggas dan binatang di hutan seberang sana..jgn lupa rimba di sini juga
Ya Allah bantu hamba mu ini..
tenang lah hati..

Astaghfirullah..subhanallah..

No comments: